De emotionele ladder

Door Monique Hermans

Column geïnspireerd door Abraham Hicks

Hoe gebruik je de emotionele ladder van Abraham Hicks

  1. ​Vreugde/blij, kennis/wijsheid/inzicht, kracht/zelfvertrouwen, vrijheid, liefde, zelfwaardering/dankbaarheid
  2. Passie
  3. Enthousiasme, graag willen/opgewonden, geluk
  4. Positieve verwachting, geloven/vertrouwen
  5. Optimistisch
  6. Hoop
  7. Tevreden        Tussen trede 7 en 8 zit de omslag tussen negatieve en positieve emoties:
  8. Verveling
  9. Pessimistisch
  10. Frustratie, irritatie, ongeduldig
  11. Overweldigd, overspoeld, bedolven
  12. Teleurstelling
  13. Twijfel
  14. Zorgen
  15. Verwijt, jezelf iets aanrekenen
  16. Ontmoedigd
  17. Boos
  18. Wraak
  19. Haat, woede/razernij
  20. Jaloezie
  21. Onveiligheid, schuld, je onwaardig voelen
  22. Angst/beklemming, verdriet/leed, depressief, wanhopig/radeloos/verslagenheid/hopeloos, krachteloos/machteloos, slachtoffer 


Net zoals we onze fysieke zintuigen hebben die ons aangeven wanneer iets koud is, of heet, zacht of hard, donker of licht, luid of zacht etc, hebben we nog een heel krachtige tool die ons bijzonder veel informatie geeft en dat zijn onze emoties.

Het zijn de pijlers die aangeven hoe we in het leven staan.

Hoe leuk of niet leuk we ons leven ervaren.

Hoever we naar ons hoofd of naar ons hart/intuïtie luisteren.

M.a.w. hoe zeer we datgene doen en denken wat bij ons past of datgene wat ons juist verder weg van onszelf verwijdert. 

We hebben het vast allemaal al eens ervaren, de ene emotie in sterkere mate dan de ander.

Zoals je kunt zien is er een volgorde in al deze emoties, en dat is uiteraard niet zomaar.

Vanaf elk punt op deze trap kun je zowel een trap hoger of lager gaan.

Elke trap hoger zal je een beter gevoel geven en verlichting geven.

Elke stap lager uiteraard het tegenovergestelde, het zal nog zwaarder en moeilijker voelen.

1 of 2 trappen overslaan is mogelijk, maar in een keer van angst naar een blijvende staat van optimistisch gaan is gewoon een illusie. 

Elke stap op deze ladder brengt namelijk bewustzijn met zich mee.

Iedere emotie wil ons iets zeggen.

Ze geven aan waar je staat in het leven, of je ergens tegenaan schopt, in de weerstand bent, of dat je juist in vertrouwen bent en helemaal open staat voor wat er komen mag.

Je bewust worden van je emoties en waar deze voor staan, wat ze je willen zeggen, kan je dus enorm helpen in je bewustwording en het nemen van een volgende stap omhoog op de ladder en dus dichterbij dat heerlijke gevoel van geluk en genieten.

De omslag tussen de trap omhoog of omlaag gaan en dus positievere en negatievere emoties bevind zich tussen trede 7 en 8.

Als je tevreden bent is alles goed, voel je je prima. Zijn er geen schommelingen, geen tegenslag maar ook geen euforie. 

Aangezien het leven continu verandert zul je nooit lang in de staat van enkel tevredenheid blijven, verandering is groei.

Aan jou de keuze welke kant van de ladder je wilt/gaat groeien.

Zie je wat de emoties die je voelt je willen zeggen en durf je te kijken wat er in jou getriggerd wordt, dan zul je absoluut stappen maken.

Wat niet wil zeggen dat er dan geen uitdagingen meer zullen zijn maar de manier waarmee je met deze uitdagingen om gaat, door naar jezelf te kijken, zal je bewust maken van hetgeen er in jou om aandacht vraagt zodat je deze kunt waarnemen en ook weer loslaten.

Zo zetten we stappen omhoog op de emotionele ladder. 

Zie je alles wat er in jouw leven gebeurt als omstandigheden buiten jezelf, de schuld of oorzaak bij iets of iemand anders, wijs je met de vinger naar anderen zonder naar jezelf te durven kijken, zul je telkens een stapje lager op de ladder gaan waarbij je de regie dan ook meer en meer uit handen geeft. 

Kijk eens naar de lijst en durf naar de emoties te kijken die jij overwegend voelt.

Dit kan op het gebied van werk weer net iets anders liggen dan in de relatie etc..

Over het algemeen zul je merken dat de plek op de ladder op dit moment aardig algemeen is in je leven.

Als je dan kijkt wat de volgende stap omhoog is, kun je gaan bedenken wat jij zou kunnen gebruiken om tot dat gevoel te komen.

Sluit je ogen en focus je op dat gevoel, laten we zeggen een gevoel van twijfel. 

Je maakt je nu continu kopzorgen (wat niet voor niets KOPzorgen heet, je hart maakt zich namelijk nooit zorgen maar is in vertrouwen )

De volgende stap die jou verlichting kan brengen is dus twijfel.

Als je je zorgen maakt ben je aan het doemdenken, alles wat er maar fout kan gaan, je gevoel van vertrouwen is weg,

Zodra je gaat twijfelen komt er al meer hoop in je gevoel, het kan tenslotte beiden kanten op gaan...

twijfel zal je dus wat verlichting geven zodat de volgende stap naar teleurstelling mogelijk wordt.

Nu zul je denken hoe kan teleurstelling een trap omhoog zijn?

Teleurstelling kan alleen ontstaan nadat je positievere gedachten/verwachtingen had dan het resultaat dat je kreeg.

Als je je zorgen maakt heb je niet eens positieve verwachtingen...zie je het verschil?